Page content

article content

Hoeveel apen wil jij op je schouder?

Bij mijn begeleiding van basisschooldirecteuren maak ik mee, dat sommigen directeuren wel érg veel apen op de schouder hebben!

Ik coach ‘on the job’; ik zit dus regelmatig bij de directeur op de (werk)kamer.
Vaak maak ik dan mee dat een leerkracht binnenkomt met een vraag of met een probleem. De natuurlijke reactie van velen is: ‘dat ga ik voor je oplossen’.
Een directeur is daar meestal goed toe in staat, kan dat ook snel en wendt zijn of haar ervaring aan om de vraag te beantwoorden of het probleem op te lossen. Of althans er een actie op te zetten.

Een tip van mij is om, voordat je in de actie of oplossing schiet, een vraag te stellen als “wat verwacht je nu van mij?” of “wat wil je dat ik nu doe?”

In veel gevallen blijkt dat men helemaal geen oplossing of actie van jou verwacht, maar dat een leerkracht even het probleem geventileerd wil hebben.

Maar als er toch écht iets moet gebeuren, help je jezelf maar ook jouw collega, door hem of haar zelf een oplossing te laten bedenken. Iemand die zelf oplossingen verzint, is namelijk veel eerder geneigd deze ook toe te passen. Bovendien help je jouw collega in de ontwikkeling naar meer taakvolwassenheid en eigen verantwoordelijkheid.

Een handige methode om mensen te helpen hun eigen probleem op te lossen is het GROW-model. Het helpt je om een ander in een minuut of 20 weer op weg te helpen. Win-win!

GROW: Foto door Andrew Seaman

De methode werkt in 4 stappen.

GROW staat voor:

G            = Gewenst resultaat
R            =  Realiteit
O            = Opties
W           = Weg voorwaarts

In de praktijk werkt het als volgt:

Stap 1: het gewenste resultaat bepalen.

Een voorbeeld:

‘Twee jongetjes bij mij in de klas vliegen elkaar steeds in de haren. De klas wordt er erg onrustig van. Vanmorgen was het zelfs zó erg, dat de een de ander schopte en sloeg. Andere kinderen dreigden zich ermee te gaan bemoeien. Ik ben er echt klaar mee.”

Samen met de betreffende leerkracht bepaal je wat hij/zij wil bereiken (het gewenste resultaat)

Stap 2: wat is de huidige situatie (realiteit)?

Breng je collega terug naar de feiten. Vraag door haar/hem te laten ontdekken wat de huidige situatie echt is. Wat is er echt gebeurd? Hoe vaak komt dat voor? Wat heb je er al aan gedaan?  Wat is vaak de aanleiding? Waar vindt het meestal plaats? Enzovoorts.

Natuurlijk stel je open vragen die beginnen met ‘Wat’, ‘Wanneer’, ‘Waar’, ‘Wie’, ‘Hoeveel’, ‘Hoe vaak’, etc., en vraag door zodat je collega helder krijgt waar het nu écht om gaat.

Stap 3: Opties en obstakels

In deze fase help je de leerkracht te ontdekken welke verschillende dingen er zoal zijn om te kunnen doen. Help hier mee met brainstormen.  Vraag bijvoorbeeld: Wat zou je kunnen doen?

Daarna is het de kunst om de oplossingsmogelijkheden (opties) op gang te helpen en te houden. Stel vragen als ‘en wat nog meer? Wat zou nog meer kinnen helpen? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Laat de collega dus zelf de oplossingen bedenken. Dit kun je sturen door: Wat zou je eraan kunnen verbeteren? Hoe zou je het anders kunnen doen? Op welke andere wijze had je kunnen reageren?

In deze fase is het vooral belangrijk om alle opties die de collega aandraagt te belonen. (‘goed idee’) en te stimuleren om meer opties aan te dragen ‘en wat nog meer?’ Het gaat dus met name om de kwantiteit en minder om de kwaliteit.

Stap 4: Weg voorwaarts

In deze fase zorg je dat wat bedacht is, ook werkelijk gaat gebeuren. Stel duidelijke vragen, deel de actie op in kleinere stukjes. Wat ga je nu doen, welke optie kies je? Wanneer ga je dat doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wanneer laat je me weten hoe het is afgelopen?

 

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Hoeveel apen wil jij op je schouder?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: